Tyxo.bg counter От Фейсбук - за всемогъщието и добротата на Бог
Дискусионен форум "Де зората"
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Октомври 24, 2017, 07:58

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Архивът на "Де зората" (юли 2006 - февруари 2010) е тук: http://de-zorata.de/sites/forum
7416 Публикации в 276 Теми от 141 Членове
Последен член: bozman
* Начало Помощ Търси Вход Регистрация
Дискусионен форум "Де зората"  |  Без вратовръзка  |  От Фейсбук - за архива  |  Тема: От Фейсбук - за всемогъщието и добротата на Бог 0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: [1] Надолу Изпрати темата Изпечатай
Автор Тема: От Фейсбук - за всемогъщието и добротата на Бог  (Прочетена 9392 пъти)
Милен
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 655



Профил
« -: Декември 29, 2011, 19:14 »


От няколко дни ме занимава една трагедия.


На връх Коледа на брега на балтийския курортен остров Рюген изневиделица се срути стръмният варовиков бряг точно когато по пътечката на върха се разхождат и се любуват на морето майка с двете си дъщери. Майката и 14-годишната, ранени и в шок оцеляват. 10-годишната Кати е затрупана безнадеждно и до днес 40 пожарникаря не могат да й намерят останките.

Съжалявам, че трябва да кажа нещо директно, просто, от позицията на обикновената човешка логика, на човешките емоции и на човешките мерки (с други не разполагам).

Пред лицето на тази микроскопична, сравнена със света, но безмерна в личен план трагедия трудно се поддържа тезата за Бог, такъв, какъвто ни го представят учени и дълбоко вярващи глави.

Само едно от двете е възможно в подобна ситуация (разбира се и в безброй други, но аз сега говоря за тази конкретно):

- или Бог не е безкрайно всеблаг, милосърден и обичлив
- или Бог не е безкрайно всемогъщ и всевластен

Втората алтернатива предполага борбата с не кой знае колко отстъпваща му съперническа сила на тъмнината.

Предвид описаната (вековна и никога убедително неразрешена) дилема нямам изход освен да приема обвинения в религиозния дуализъм и да избера втората алтернатива...
Активен

"Evil is powerless if the good are unafraid" - Ronald Reagan, 1981
Милен
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 655



Профил
« Отговор #1 -: Декември 29, 2011, 19:23 »

Tanya Lyapcheva Трудно е да имаш вяра ,когато те връхлети нещастие.Но само то ни остава.Не знам коя от двете тези е по-близо до истината,но втората е плашеща.
6 hours ago · Like

Christova Nadia казано накратко: вълнува Ви въпросът за Теодицеята
6 hours ago · Like · 1

Ralitza Kovacheva Това е малко като да не приемаш земното притегляне, да се невротизираш от него.... Разполагаме с толкова малко данни, че да бъдем категорични е комично...Мога само да ти представя една друга гледна точка. Генералната презумпция е за свободната воля и бремето на онези недотам мъдри предци, които вместо да ни завещаят Рая, ни завещаха греха си...Една от възможните теодицеи (ако изобщо Бог има нужда от нашите теодицеи) или утешение за нас смъртните е, че в минутата на нашата смърт, Бог умира с всеки един от нас, "гарантирайки", застъпвайки се за нашето спасение и победа над смъртта... Защото е всеблаг... Тъмнината е само другата страна на светлината, която ни изпитва, или изкушава...
Абееееее, най- добре е презвитерите да дойдат....
6 hours ago · Unlike · 4

Tanya Lyapcheva Библията ясно казва, че Бог е създал и нещастието: "Аз [Бог] образувам светлината и СЪЗДАВАМ тъмнината, предизвиквам Доброто и СЪЗДАВАМ нещастието. Аз, Йоие Алуим (Ieue Aluim) правя всичко това" (Йез. 45:7).
6 hours ago · Like · 1

Christova Nadia о, Таня, това що за превод на Библията е:)
6 hours ago · Like

Christova Nadia аз бих останала при превода на Св. синод и при проф. Калин Янакиев
6 hours ago · Like · 1

Ralitza Kovacheva А пък презвитерот наскоро (само не помня дали беше публично) разви тезата за Дявола като Божий прокурор, тоест част от Единия божествен план...
6 hours ago · Like

Ralitza Kovacheva Да не стане грешка - Калин не е превеждал Библията. Има два канонични превода, но те нямат нищо общо с него...
6 hours ago · Like

Tanya Lyapcheva Кофти превод е ,но е по същество.
6 hours ago · Like

Christova Nadia няма да стане грешка, разбира се:), ако позволите http://www.youtube.com/watch?v=pFl3Uo_TA9s
Бог и злото - проф.Калин Янакиев /част 2/
6 hours ago · Like · 1

Ralitza Kovacheva Да, да, разбрах смесването, което направих в бързината...
6 hours ago · Like

Tanya Lyapcheva Има една книга "Бог-биография" на Джек Майлс.За мен беше потресаващо четиво
6 hours ago · Like · 1

Ralitza Kovacheva Впрочем Калин има и една студия по темата (един от най- добрите и проникновени текстове по отношение на теодицеята) - в момента не мога да я цитирам, но Милене, ще ти я дам на следващата ни среща. Ако душата ти е в плен на тази тъга, която лъха от думите ти, направо ще ти я изпратя по пощата Усмивчица))) Не мога да те оставя в "безопастност"...
5 hours ago · Like · 3

Christova Nadia http://www.monitor.bg/article?id=161458
Калин Янакиев спори с Иван Карамазов
След 12 години Калин Янакиев преиздаде може би най-търсената си и дискутирана книга, „Философски опити върху самотата и надеждата".
5 hours ago · Like · 1

Ralitza Kovacheva Точно това имах предвид.
5 hours ago · Like

Milen Radev Аз ще се даврандисам, Рали, не е спешно. Ако опасността стане голяма ше прозвучи сирена. Може и червена лампа да светне.
5 hours ago · Like

Ralitza Kovacheva Я дежурный по... апрелю Усмивчица)))
5 hours ago · Unlike · 1

Milen Radev Всъщност винаги съм си бил дуалист, инкарнационист (и креационист). Но не фундаменталист... Намигване
5 hours ago · Like

Ива Андреева Така изглеждат нещата на физически план.
5 hours ago · Like · 1

Milen Radev Именно, Ива. Тази уговорка направих с "човешкото" по-горе. Но ние така или иначе сме в момента свързани с този план (ниво) и ни е присъщо бидейки тук от него да съдим (въпреки досещането и допускането и на другите реалности)...
5 hours ago · Like · 1

Ива Андреева Съденето е заиграване с тъмните сили. А тъмните сили имат власт, когато им позволим да я имат.
5 hours ago · Like

Ralitza Kovacheva Да викнем неволята с агентурното име Михаил Новак!
5 hours ago · Unlike · 3

Milen Radev Отказът от съдене е явно за по-развити духове от моя. Не съм успявал до сега да се справя успешно стази задача.

Не мога също да си представя с какво въпросната майка е позволила на тъмните сили да заимат власт във въпросния миг... Но може и да ми липсва въображение за това.
5 hours ago · Like · 1

Ива Андреева Разбира се, да се вини майката за това произшествие е толкова неправилно, колкото да се съди Бог. Много е трудно да се откажем от съденето - това е бавен и мъчителен процес, но самото знаене за природата на нещата ни е от полза, когато правим ежедневните си избори.
5 hours ago · Like

Ива Андреева На мен определено ми е трудно.
5 hours ago · Like

Milen Radev Не, аз само (добронамерено) взех повод от Вашите думи по-горе "...тъмните сили имат власт, когато им позволим да я имат..."
Дали чакат позволението ни, това е въпросът...
5 hours ago · Like

Ива Андреева Не, но тъмнината не може да съществува в светлината.
5 hours ago · Like

Ralitza Kovacheva Мисля, че не е уместно да си представяме Божието правсъдие като човешкото (дори няма да вметна саркастична забележка за българското). И да се представяме, че произшествието е директно наказание за майката (или пази, Боже) за детето. Действително неадресираното зло е най- тежкото за обяснение зло - като това на преродните стихии, като това да се озовеш в 300 метровата зона на ядрено учение на Сталин през 50-те и т. н. За никаква конкретна вина дума не може да става. Съзнавам колко неутешително е това обяснение, но то е единственото - Бог ни даде Рая, човекът не бе готов за него и извърши оня Грях на греховете. След него - нека се изразя така - светът е само под Божествен мониторинг, но развивайки се по човешката свободна воля. В стремеж да научи уроците си за евентуално по- успешен рестарт. След неуспешните проекти с преди Потопа и Адам Усмивчица)) Дотогава - да се изразя с изключително находчивага фраза на цитирания тук няколко пъти Калин - човешкото битие не е обезпечено с безсмъртие!
А когато човекът е смъртен - има и такива (и много други) тъжни случки - като описаната. Бог да ги прости!
5 hours ago · Like · 5

Христо Марков Загубата на дете не може да се обясни с нищо рационално, нито теологично, но геният на Достоевски бе казал и нещо за сълзата на детето, мъката по света и Бог...
5 hours ago · Like · 9

Milen Radev
Към казаното от Христо ще добавя, че според мен загубата (внезапна, нелепа, каквато ще да е) на дете от една "бездушна стихия" е дори по-страшна като предизвикателство към онтологичните обяснения, от "простото" му убийство, пък ако ще то да е особено жестоко, но - от човешка ръка.
Не знам дали е ясно какво искам да кажа...
4 hours ago · Like · 2

Ralitza Kovacheva Оооооо, това е грандиозна тема - с Достоевски, Карамазов, Великия инквизитор, сълзата...тезата за всеобщата вина на всеки за всичко пред всеки на Зосима... Но темата със земното правосъдие е малко встрани от казуса, а и защото, признавам си, смятам, че неадресираното зло ми се вижда по- проблематично (по- тежко) "обяснимо" от рационална и от богословска гледна точка...
4 hours ago · Like · 1

Ralitza Kovacheva Милене, ако те разбирам, а мисля, че да - едновременно сме казвали едно и също:)))))))))))))))))))))
4 hours ago · Unlike · 1

Milen Radev Ето че Ралица ме разбрала още преди да го изпиша... Намигване
4 hours ago · Like

Михаил Новак Предварително се извинявам за логореята...
3 hours ago · Like

Михаил Новак Нямах, а и сега нямам намерение да коментирам неща извън компетенцията ми, тоест защо едно едно се случва така, а не иначе или защо изобщо се случва или не се случва. Някои биха казали, че зад всичко случващо се стои случайността, други че там се вижда дългата ръка на Бога, "наказващ" или благославящ не знайно защо и от изневиделица, или пък че има някакъв непреодолим фатум, или пък най-модерната теза за фракталите на Хилбертовото пространство, където са възможни всякакви комбинации. Според други учени глави, това е просто епизод от човешката история случващ се в някое от неизброимите измерения (в друго измерение, вероятно нямаше да има трагедия, а една идилична разходка сред природата.). Общото във всичко гореспоменато е ЧОВЕКА, който е активна страна в някакъв исторически процес. С времето човек се променя, както телесно, така и идейно. Едни идеи идват други си отиват, и нашего брата человека стига до нови нива на осъзнаване на битието си, по някога, какъвто предполагам е и настоящия случай, по доста експресивен начин. Това е много удобна и в голямата си част вярна теза, но е също толкова цинична и нечовечна, ерго не върши много работа. Каква утеха може да получи някой човек, който всеки момент ще умре в някой лагер на смъртта, факта, че след време, други ще разберът, че не е хубаво да се убиват хора??? Така стоят нещата и с вече споменатите възможности.

А сега по темата, Усмивчица))))))

Милен с неговия изтънчен духовен усет е доловил, а и написъл нещо, което присъства като позиция в Християнството, но по-важно според мен е че присъства като ценен духовен опит. Религиозния фанатик, веднага би започнал да строи теодицеии, да носи вода от 1000 кладенеца за да оправдае не толкова Бога, колкото Неговото, (втория тезис на Милен) "безкрайно всемогъщество и всевластие".
Ако трябва да цитирам моя светъл "демон" Николай Бердяев, "межу Бога и човека стои човешкото съзнание", човека възприема света (видим и не видим) освен със сърцето си, като чувства и емоции, така и с разума си. Така се съграждат представите за всичко, но нас ни интересува представата за Бога. В представата си за Бога, човек може да вложи не само най-доброто от себе си, но и най-лошото. Представат за Бога като "безкрайно всемогъщество и всевластие" е антропоморфна и е изградена на база повече социология и долни човешки нрави, нежели на Евангелието (Стария Завет където Бог се представя действително с тези си атрибути е друга тема, а и този завет вече е стар, действието му е прекратено и е заменен от друг, Нов. Стария е удобен модел, за обяснение на всичко, за което стана и дума по-горе.).

В Новия Завет Бог нито е безкраен, защото се оказа във времето и в ограничено тяло, нито е всемогъщ, защото позволи да бъде разпнат, нито е всевластен защото и умря, на Кръста - най-позорната смърт.

Апофатичната теология е категорична (до колкото изобщо нещо може да се категоризира в нея) Бог не е власт, нито сила, нито могъщество, нито власт, Той не действа чрез принуда, в него няма необходимост и фатум. Бог, не е нищо от това което човек наблюдава в природата и избщо в света и отношенията в него. Подобна идея съдържа сериозен момент на агностицизъм, че даже и на моменти кореспондира с атараксията известна ни от гръцката философия. За Бог може да се каже, че е Тайната на Тайните, която ще се разкрие, това е засвидетелствано ясно в Евангелието.

Някой ще каже, добре, това е пак оправдаване на Бога, пак някаква теодицея, която в крайна сметка не само че нищо не обяснява, но и сваля отговорността от Бога за случилото се? Може и да изглежда така, но не е!

Според наша архигрешност, обяснение такова каквото се иска, че даже и на мен, няма. Разума тук капитулира и му остава или да продължи да броди в пустинята на собствената си ограниченост или да стане част от Тайната. Да стане човек част от тайната, не се нарича решение, а Възкресение. Останалото е нещо което е било доловено от древните гърци, и то е Драмата и Трагедията, семитския свят е схванал повече Жертвата. Просто в този свят има изначално заложен трагизъм, живота е драматичен. Ако човек с ръка на сърце се замисли, ще види, че всичко накрая опира до някаква драма и трагедия, та чак до драмата на Кръста, където в кулуминацията Иисус Христос казва, Боже Мой, Боже Мой, защо Си Ме оставил...
3 hours ago · Unlike · 4

Ralitza Kovacheva Толкова прекрасно е казано, че направо се изкушавам да съм саркастична, за да не забележите патоса ми - по, ангелите, ти адвокат на Бог ли си или на Месир, презвител Новак Усмивчица))))
3 hours ago · Unlike · 2

Михаил Новак ‎:)))))))))))))))))))
3 hours ago · Like

Ива Андреева Хубав коментар, г-н Новак!
3 hours ago · Like · 2

Михаил Новак По между другото, ама ей така съвсем встрани от темната тема, но Месир много добре знае, че ако Бог Го няма, и Месир няма да го има. Не случайно Дявола (злото) е седмото доказателство !?!?!? А тоста е - Да пием, за Битието! Усмивчица)))))))
3 hours ago · Like · 2

Ralitza Kovacheva ‎...макар и необезпечено, кой ти го дава...
3 hours ago · Like · 1

Михаил Новак Разума, трудно понася диалектиката и антиномията. Някой горе бе споменал, че Бог твори и добро и зло, това е антиномия. Както и това, че е казано не убивай, а после Бог праща едни хора (Иисус Навин) да направят етническо прочистване. Бог се ражда във Витлееем и няколко хиляди младенци са убити, не зависимо, че в Евангелието цифрата е символична, но и едно дете да е било убито по повод на Рождеството, класическата представа за Бога заминава на почивка в Сибир Усмивчица))))). Шегата на страни, идеята беше за разума, който е много хитър и много често подвежда. НаУчно е доказано, че това което сетивата изпращат към мозъка и това което мозъка си мисли, че вижда, не винаги е едно и също, дори в по-голямата си част не отговаря на действителността. Но по интересното е друго, че злото, което би следвало според разума да го няма, го има и то не е илюзия, нито грешка на мозъка. Разума се опитва да събере 2 и 2, но резултата не винаги е 4. Аз в това отношение съм Оригенист. Явно е имало, а може и още да има, някаква драма "горе", която рефлектира и тук. В повечето космогонии, даже и в еврейската, света е разделен на две ( на Милен дуализма Усмивчица)) ), има свещено и профанно. И това което се случва горе, след това се случва и тук "долу". Месир, каквото и да е направил, се е случило там "горе", а не тук "долу", тук виждаме нЕкои от последиците. Усмивчица))) Тезата на Ориген обяснява защо едни неща се случват така, а други не, но пък трудно могат други неща да бъдат обяснени, но да мисля, че си събрах достатъчно дърва кладата, отивам с кучето за плажно масло Усмивчица)))))
2 hours ago · Like · 2

Михаил Новак Благодаря Усмивчица))
2 hours ago · Like · 1

Tania Kondakova Амиии - може би просто да изчакаме какво ще каже ЦЕРН...Айнщайн безбожник ли е бил? И ако го опровергаят с прословутия хигс бозон - какво?
2 hours ago · Like

Ива Андреева
Отговор на този въпрос не може да бъде намерен с научния инструментариум, уви!
2 hours ago · Like

Alexandar Iotzov ‎@Milene, ne si li 4uval Bulgarskata pogovorka. "Bog pribira kogoto obi4a nai-mnogo, drugite gi ostavia na zemiata da se ma4at i izplatiat grehovete si, i da zaslujat da otidat na po-dobro miasto, ako i sled kato se ma4at ne prozriat grehovete si i se razkaiat i poiskat proshka otivat v opakloto"
2 hours ago · Like

Milen Radev Прибира, Александре, прибира, ама това иди го обясни на майката, дето е отишла уж на разходка с двете си щерки...
47 minutes ago · Like

Milen Radev Михаил Новак: "...Някои биха казали, че зад всичко случващо се стои случайността, други че там се вижда дългата ръка на Бога, "наказващ" или благославящ не знайно защо и от изневиделица, или пък че има някакъв непреодолим фатум, или пък най-модерната теза за фракталите на Хилбертовото пространство, където са възможни всякакви комбинации. Според други учени глави, това е просто епизод от човешката история случващ се в някое от неизброимите измерения (в друго измерение, вероятно нямаше да има трагедия, а една идилична разходка сред природата.)..."

* * *

Добре, но въпреки всичко остава един въпрос - всемогъщ ли е или не? Защото ако е (всемогъщ и то самостойно и самовластно), тогава всичко което се случва му се "пише" на Негова сметка. И тук човекът, човешкото въобще не играе роля, абстрахираме се от него - и сред животни да се случеше това, за което говорим, и животните биха страдали...

Ако ли не е (всемогъщ и то самостойно и самовластно), това може да послужи като смекчаващо или обяснително обстоятелство и тогава да се знае: не може всичко да става тъй както силата на доброто би желала, Йин и Ян са в постоянно силомерене и на това се държи светът...

И още - Михаил Новак : "...Общото във всичко гореспоменато е ЧОВЕКА, който е активна страна в някакъв исторически процес..."

* * *

Там е работата, че според мен в настоящият случай ЧОВЕКА го няма като активна страна в случилото се - той е пасивен участник в събитието, пострадавш и постфактум страдащ, т.е. изтезаващ се въз основа на дадените му сетива, ум и разум...
34 minutes ago · Like · 1

Emil Naydenov Чудесен разговор, макар и тъжен. Дали пък проблема не е в ума на човека, който всичко иска да изследва и подреди, дори и в тъгата на загубата? Causa seu ratio срещу мълчаливата causa sui на Бога? Всеки се е терзал и чудил, отговорът май е само в музиката...Бах го е намерил.
19 minutes ago · Like

Михаил Новак Не исках да навлизам в тези мътни води, но все пак. Всевластие, всемогъщество, безмерна сила са все човешки социоморфични категории. При хората е така. Тук в този свят действат такива "закони" В самото Евангелие Христос казва, че Неговото царство не е от този свят. Ако беше, продължава , ангелите щяха да дойдат и да го защитят. Този свят е богооставен, колкото и еретично да звучи. С очовечаването на Бога се сложи край на тази дивашка представа за Силата и смазващата мощ на Бога. Такива са тираните, диктаторите, по аналог с тях погрешно се е разбирала природата на Бога. Но ти си прав, ако не е това, какво е изобщо? И има ли отношение към това което става в света? Труден и мъчителен въпрос. Моето обяснение е в саможертвата. Това казвам не за да Му адвокатствам на Господ, а в резултат на личен опит. Ако този свят е паднал в мрака и злото и живее по законите на злото, (апостол Павел пише за това) то Бог или доброто изобщо, в този свят е обречено да бъде Само-Жертва, в противен случай се влиза в схемата на злото. Не случайно и пророк Исайя пише, че той (Христос) бе поведен като безгласно агне на заколение. Точно там на Кръста му се смееха и го питаха, като си толкова велик защо не слезеш доло...Ъ? Точно това ДОЛО е проблема, ако беше слязъл щеше да са си остане доло, а ние нямам си на идея къде щяхме да се денем. Не искам да звуча песимистично, но това е положението. Кой е предполагал, че от едно прелюбодейство на свещеник с прислужница ще се роди Еразъм Ротердамски? Няма безсмислена смърт. Привидно безсмислие има там където разума не може да свърже всичко в логическа конструкция. Има не само земна, а и небесна история и тези два процеса често влизат в някакви отношения по между си, нещо което струва ми се се схваща като абсурдно и дори не възможно от наша гледна точка. За това слава Богу решение има, но това е друга тема.
10 minutes ago · Like · 1

Milen Radev Така е навярно, Емиле - защото тъкмо човекът е приел с ума си, че страданието е лошо, а щастието и радването са добро.

Затова и ни се свива сърцето дори само от описанието на горната трагедия (а какво е да си вътре в нея? какви съображения и обяснения биха ти помогнали да живееш нататък?).

За въпроса на ОМанделщам, отправен към Надежда "А кой е казал, че трябва да сме щастливи" вече сме говорили.

За да се понася хладнокръвно светът такъв какъвто е (със случки като гореописаната), трябва да се приеме, че страданието само на нас ни се струва лошо, докато всъщност на едно друго ниво, то е нещо добро, възвисяващо, пречистващо и пр. Т.е. че живеейки сме се поддали на една илюзия, чиято истинска същност не ни се открива току така.

ОК, но, аз - както писах в самото начало - съдя по човешки, защото сега съм тук и такъв. Оттам и дилемата и питането...
8 minutes ago · Like · 1
Активен

"Evil is powerless if the good are unafraid" - Ronald Reagan, 1981
Милен
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 655



Профил
« Отговор #2 -: Декември 29, 2011, 21:51 »


Emil Naydenov Благодаря на Михаил за последния коментар, вярно, че водите са мътни, а за мен - и дълбоки..Усмивчица Милене, може би доброто и злото нямат за Бога същата необходимост от обяснение, както е при нас, човеците - ние ги съотнасяме с опита, а дали онтологията е необходимост за него? Затова посочих Бах - защото /един от малкото!/ надчовешки ни казва, че радостта и тъгата текат заедно. За нас остава да се чудим защо..
    2 hours ago · Unlike · 2

Михаил Новак Мисля, че това ще ви хареса, А и отец Георгий, е рядко срещана форма не на кръстоносене, а на Христоносене.
    http://youtu.be/vpWCKLjLxG8
    отец Георгий Чистяков
    Публицистическая программа "Тысячелетие" Автор и режиссер: Сергей Лепский. отец ...
    about an hour ago · Unlike · 2

Михаил Новак http://youtu.be/aRGwRJQfUlM
    Александр Мень. Будет ли коммунизм. Фрагмент одноименного фильма
    about an hour ago · Unlike · 1 ·
   
Milen Radev А това?
    Усмивчица
    http://www.youtube.com/watch?v=mYfUtgxY-ls
    Александр Мень. Вечные вопросы Телевыступление
    about an hour ago · Like · 2

Михаил Новак Аз това търсех Усмивчица))) http://youtu.be/OoNxRiUgweM
    Александр Мень. О жизни будущего века. Проповедь
    about an hour ago · Unlike · 1 ·
   
Milen Radev Щом почнахме с отец Мень, ще дам две части "Въпроси и отговори" с негово участие от 1988/89 г., от които много съм научил. Струват си отделеното време!

    http://www.youtube.com/watch?v=Txt5GfSBqSw&feature=related
    о. Александр Мень. 1988 11 03. Ответы на вопросы после лекции "1000 лет и 2000 языков". Библиотека...
    55 minutes ago · Like · 1 ·
   
Milen Radev http://www.youtube.com/watch?v=8u9ZnDdRmuk&feature=related
    о. Александр Мень. 1989 01 25. Ответы на вопросы после лекции "Два пути понимания христианства". ДК МЗАЛ
    54 minutes ago · Like · 1 ·
   
Михаил Новак Благодаря Милене, особено с оглед на това което днес се случва в Русия.
    49 minutes ago · Unlike · 1
   
Milen Radev За онези, които не знаят кой беше отец Александр Мень -
    http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D0%BD%D1%8C,_%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80_%D0%92%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
    И да напомня, че убийството му се случи на 9 септември (1990 г.)...
    Алекса́ндр Влади́мирович Мень (22 января 1935, Москва — 9 сентября 1990, Семхоз,..
    45 minutes ago · Like · 1 ·
   
Milen Radev Фокусът на коментарите малко се поотмести в течение на деня, но все пак ми се струва, че този цитат от книгата на близкия на отец Мень Cергей Бычков "ХРОНИКА НЕРАСКРЫТОГО УБИЙСТВА" има връзка с това, за което ставаше дума тук:

    "...В обычной жизни понятия успеха или неудачи совершенно иные, нежели в области духовной. Если человек богат, здоров, имеет детей, доживает до глубокой старости -это означает, что он не зря прожил свою жизнь. Как нечто само собой разумеющееся, за счастье принимают безбедную, полную довольства жизнь.

    Духовный человек ориентируется на другие ценности. Непреложную ценность имеет для него жизнь Господа нашего Иисуса Христа. С обычной, мирской точки зрения жизнь Христа неудачна - до 30 лет Он плотничал в маленьком провинциальном городке, затем в 30 лет вышел на проповедь, которая длилась три года. Среди Его учеников были в основном простые, незнатные и неученые люди. Окончил Он свою жизнь на кресте в 33 года, был распят как разбойник. Полный крах! - так казалось многим людям, которые с вниманием следили за Ним. Понадобилось три столетия, чтобы Его учение завоевало мир.

    Но оно не стало всеобщей, всечеловеческой идеологией. На протяжении столетий Христа отвергали, забывали, пытались использовать для достижения земных целей. Оно до сих пор для большинства живущих остается загадкой, тайной за семью печатями. Неужели ради этого стоило страдать, погибнуть позорной смертью?

    Человеческая жизнь обретает необычайную ценность, если человек соотносит ее с Божественной волей. Приход каждого человека в мир - не свободный акт выбора. Нас никто не спрашивает, хотим мы родиться или нет. Более того, никто нас не спрашивает, желали ли мы родиться именно в России и именно в XX веке? Случайность это или нет? Если над нами, как писал Александр Блок «ясность Божьего лица» - значит, все это не случайность. Важно постичь смысл происшедшего, разгадать задачу, которую поставил перед нами Творец, когда посылал нас в этот мир.

    Отец Александр Мень видел свою задачу в том, чтобы говорить о Христе на языке, понятном нашим одичавшим за годы коммунистического владычества соотечественникам. Это ему удалось сделать в полной мере. Он сумел воспитать плеяду учеников, которые продолжают его миссионерскую работу в самых различных сферах нашей жизни. Божий промысел, - так обычно называют участие Творца в нашей повседневной жизни, - возвысил отца Александра, предоставив ему возможность даже в смерти подражать возлюбленному Сыну - Иисусу Христу. Отец Александр был убит не во сне, не во время работы над очередной книгой, а в тот момент, когда спешил в Божий храм на богослужение..."

    От тук: http://alexandrmen.ru/books/bychkov/bych01.html
    1 глава: Об убийстве Меня, Cергей Бычков   Хроника нераскрытого убийства
    about a minute ago · Like
Активен

"Evil is powerless if the good are unafraid" - Ronald Reagan, 1981
Весела
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 53



Профил
« Отговор #3 -: Декември 30, 2011, 09:41 »

.......................

Съжалявам, че трябва да кажа нещо директно, просто, от позицията на обикновената човешка логика, на човешките емоции и на човешките мерки (с други не разполагам).

Пред лицето на тази микроскопична, сравнена със света, но безмерна в личен план трагедия трудно се поддържа тезата за Бог, такъв, какъвто ни го представят учени и дълбоко вярващи глави.

Само едно от двете е възможно в подобна ситуация (разбира се и в безброй други, но аз сега говоря за тази конкретно):

- или Бог не е безкрайно всеблаг, милосърден и обичлив
- или Бог не е безкрайно всемогъщ и всевластен

Втората алтернатива предполага борбата с не кой знае колко отстъпваща му съперническа сила на тъмнината.

Предвид описаната (вековна и никога убедително неразрешена) дилема нямам изход освен да приема обвинения в религиозния дуализъм и да избера втората алтернатива...


Това е може би, защото често използваме фрази, които вече така са се изтъркали, че не влагаме умисъл в тях. Като например "неведоми са пътищата Божии" или никой не знае защо Бог го е прибрал при себе си.
Ние възприемаме всичко предимно физически.
Това не означава сега, че безразсъдно трябва да пресичаме извънградските магистрали, за да видим какво има в отвъдното (да не бъда веднага разбрана погрешно).
Да, страданието на майката и сестрата със сигурност е огромно и дано намерят духовна опора за себе си.

А от друга страна, дано в тази иначе така уредена държава поставят прегради над този бряг, а не само табелки, за да не се случва това и друг път.
Апропо, днес по сутрешните им новини ставаше въпрос за престъпник, убил преди около 30 год. полицай. Осъдили го на доживотен затвор, излязъл на осемнадесетата година, и сега е убил отново полицай (униформен, патрулка) - в Аугсбург. Извинете ме за евентуалните малки неточности, слушах новините в крачка из къщи. Това само за размисъл.

С пожелание към всички да разберат, всеки сам за себе си и дълбоко в съзнанието си, доколко Той е обичлив и всемогъщ и доколко ние можем да възприемем това насила с духа и сърцето си, ви оставям да доотпразнувате светлите празници, да започнете новата година с добро настроение и да укрепнете вярата си в доброто. Имаме още много да учим - нямам предвид енциклопедични знания.  Завърти очи

Активен
Милен
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 655



Профил
« Отговор #4 -: Януари 03, 2012, 11:39 »

Alexandar Iotzov ‎@Milen, mnogo interesni mnenia i diskusia. Nemojesh da obiasnish na maikata nisto, ako tia ne viarva v Bog. Nie prenasiame 4oveshkite si 4uvstva i na4in na mislene, varhu Gospod Bog, i tova e greshno. Mnogo hora kazvat zasto Bog koito e vsemogast ne e predpazil, tozi ili onzi ot smartta. Kogato govorih s edin Bishop toi mi kaza, ako tozi 4ovek ne e triabvalo da umira toi ne bi srestnal ubieca si, ili niama da popadne v sabitieto. Za Bog smartta ne e kraia na patia, ako za maikata na tova momi4e e kraia, to za Bog ne e! Dushata prodaljava da jivee neinia jivot, no se otarvava ot greshnoto tialo. Predstaviash li si edin jivot bez ... bolki naprimer, bi izglejdalo 4udesno i bez bolesti!!!
29 December 2011 at 21:18 · Like

Maya Kaloferova
Надявам се да не бъде възприето като off-topic:
"Every world spins in pain. If there is any kind of supreme being, I told myself, it is up to all of us to become his moral superior.”
http://tauriqmoosa.wordpress.com/2011/04/27/vetinary-evil-moral/
29 December 2011 at 21:50 · Like

Milen Radev Е, не, чак до атеизъм тук едва ли някой го е докарал...
;DDDD
29 December 2011 at 21:54 · Like

Михаил Новак Чудесно Милене !!!! Съвсем в духа на това дето си приказваме ! И отец Александър е едно, не искам да прозвучи цинично, но доказателство за това дето споменах със Само-Жертвата. Архетипен следобраз на Христа. Има някакъв влудяваш привидно "фатум" когато злото действа със замах и отнема живот или каквото и да било друго. Има моменти и те не са хич редки, когато човек се чувства безпомощен пред натиска, бруталността, пред безмилостната гибел. Човек се чувства като прашинка изправена пред ураган. Рано или късно, човек осъзнава своята безпомощност... Май веднъж си говорихме за това, че какво човек като се раздава всеки ден и прави и това и онова та чак до последния си миг дори човека да не спре, онзи момент идва и не пита искаш ли или не, просто идва....... Това може да подлуди човек. А къде и по какъв начин Господ е в цялата тази работа, не знам, само знам, че е там. Това в общия план на историята е още по-ужасно, цели поколения, цели народи и цивилизации изчезват, и ако човек се запита за какво е цялото това нещо... Ако няма някакъв трансисторически смисъл, в страданието, дори в ужасната смърт, тежко ни и горко. Вярата е скок в мрака на това което човек нито знае, нито има начин да разбере.
http://youtu.be/KPXIgdDgOuM
ИДИОТ- Ф.М.ДОСТОЕВСКИ
29 December 2011 at 21:56 · Like · 2 ·

Emil Naydenov Вярно, че фокусът на разговорите като да се измести малко от темата..но то е, защото всеки отговор поражда отново и отново нов безнадежден въпрос. Някои спират по пътя, доволни и утешени, други продължават, от кои ли Бог е по-доволен, ако приемем, че арбитрира тази вечна викторина с предизвестена, но несигурна награда, (освен сигурния край)? Какво би станало в душата на горката майка на загиналото дете, ако бе оцеляло, но в кома, и до края на дните си трябваше да се грижи за него, загубвайки собствения си живот? Бунт срещу неизбежното, естествена реакция срещу чието и да е всемогъщество или обезболяващо примирение? И във всеки случай ли страданието й ще изкупи гневните й въпроси към него? Всеки си има свои отговори, особено ако животът му не е преминал по гладките пътища, ето и един любим за мен, може би повърхностен, поради повърхностното ми метафизично чувство и съвсем извън разговора за вас, но значим за мен, от най-хубавия филм. Поздрави на всички за хубавите разговори през изминалата година:
http://www.youtube.com/watch?v=26WCymrQ-64
Не горюй. Поминки Левана
30 December 2011 at 12:37 · Unlike · 3 ·

Михаил Новак Е този филм е класика !!!
30 December 2011 at 12:41 · Like · 1

Emil Naydenov Абсолютно на първо място в моята лична класация!
30 December 2011 at 12:42 · Like · 1

Михаил Новак Освен че е хубав филма, това е Г. Данелия на когото съм голям фен. Ето ако някой иска да го изтегли http://film.arjlover.net/info/ne.gorjuj.avi.html
Не горюй!
film.arjlover.net
30 December 2011 at 12:48 · Like · 1 ·

Emil Naydenov Благодаря, Михаиле, имам го. Добре, че не е винилова плоча, щеше да се пробие от гледане:)))
30 December 2011 at 12:50 · Like · 1

Михаил Новак Това е целия филмов каталог. Има и доста плява, идеологическа най-вече, но и доста хубави филми. Всъщност това е орисията на руснаците, там съжителстват в неясен за ума вариант и най-възвишеното и уви, най-долното. http://film.arjlover.net/film/
30 December 2011 at 12:51 · Unlike · 2

Emil Naydenov Умом не понять наистина, не съм спирал да се чудя..блестящи, наистина блестящи хора, но често с блестящи пороци. Да ти се прииска да си грешник като тях:)) Благодаря за каталога, ще го прегледам непременно.
30 December 2011 at 12:59 · Unlike · 1

Ralitza Kovacheva Тука сте натрупали "мисловина" за целия китайски народ за 2 години напред. Сякаш не знаете каква камара е на нощното ми шкафче и сякаш не знаете какви ги глаголят маите:)))) А если сериозно! Страхотни находки. Браво на Милен, че ги запечатва и на алтернативни носители.
Милен на няколко пъти подчертава човешките критерии и сетива, посредством, които оценяваме. Вероятно това оправдание е уместно, нали не можеш да искаш от някого повече отколкото е в състояние да даде. И вероятно съдържа скритата презумпция, че щом "венецът на творението" не може да го измисли по- добре, значи е меродавно.
Не знам защо през цялото време имам някаква интуиция, че точно обратно трябва да погледнем на нещата. Не знам дали ще мога да го опиша, но поне да опитам. Естеството на нашата вяра е такова. Нашата вяра е неудостоверима. Никой не ни гарантира с нотариална заверка, подпис и печат, Божиите внушения. Тъкмо напротив - от нас се иска сляпо и безусловно да Му се доверим, да скочим в дълбокото и ... по водата към десницата Му! Знаете колко Бог мрази фанфарите! Иначе нямаше да влезе в Ерусалим с онова куцо магаре. Иначе сигурно имаше начин да раздере небесата (та той е БОГ, за Бога!) и да ни изнесе лектория за Промисъла си. И той донякъде ни изнася тази Божествена лектория, чрез Словото си. По трудния начин. Аз лично от тази новозаветна лектория откроявам два най- важни урока - другото смятам за детайли. Първият е - смъртта може да бъде счупена, надвита, победена чрез великата само- жертва. И с това трагизмът на смъртта - до голяма степен копиран, овладян. (Смъртта, впрочем е най- каверзния, най- трудно мислимия и нерешим екзистенциално, естетически и всякак въпрос на човека.) Вторият - смъртният човек може да бъде спасен, ако повярва. И то, ако повярва без фанфари, без раздиране на небеса, без изкушението на измъкнето от Кръста...Вероятно Бог не харесва робите... И можем ли да виним Бог, ако той наистина се само- жертва по необходимост при смъртта на всеки, в името на спасението му? Бог е за оплакване следователно, поради своята любов, не ние. Това е нашето последно утешение. Ако ние нямаме това, нямаме никакво...
Saturday at 09:54 · Like · 3

Михаил Новак Е сега не влизат с магарета в "Йерусалим" а с БеЕмВе-та и Линкълни, Ролексите ще ги пишем вид аксесоар потвърждаващ добродетелния статус на приносителите им.
Saturday at 13:58 · Like · 1

Михаил Новак Явно няма да се размине без влизане в малко по-дълбокото.
Ковачева, казва: "та той е БОГ, за Бога!" Точно това е проблема, ако разбира се се приеме по необходимост, че Го има, инак се оказва, че дрънкаме тука някакви неща, дето нямат никакъв смисъл. Смисъла срещу Всемогъществото, или Новия завет срещу Стария завет. Спокойно може да се каже, че ги има и двете, най-малко, че и двете са се проявили в историята, но там е работата, че едното не предполага другото. Нещото което в Ст. Завет определя Бога е Неговото всемогъщество. Когато Мойсей пита Бог, как е името ти, или кой си ти? Отговора е : Аз Съм Този, Който Съм, Всемогъщия, Вечния и тн. Малко перефразирам, но е ясно за какво иде реч. Може ли човека да изрече нещо подобно? Да се самоосъзнае така както се самоосъзнава Яхве? Парадоксално, но се оказва, че може... ражда се във Франция един философ и богослов - Рене Декарт, който казва: Мисля следователно съществувам. Това означава, че мисленето, изобщо логосните модели, потвърждават съществуването ни. Човек е човек, до колкото мисли. Това унищожава всякакво дискурсивно мислене и качва мисълта там къде и е мястото - горе в Идеалното, където според неоплатонизма се намират идеите и вечните образци на нещата. "Мисля следователно съществувам" е човешкия аналог на "Аз Съм Този, Който Съм" и тук е най-сериозния кошмар и двете не предполагат всемогъщество и сила.... Чрез влизането във времето и чрез смъртта, Бог изпита нещо което трудно, ако мен питате и не възможно от гледна точка на "Аз Съм Този, Който Съм" с последствие всемогъщество.
Saturday at 14:22 · Like · 1

Ralitza Kovacheva Божееееее, Новаков, колко хора знам (да не ги изреждам поименно), които съществуват без да мислят Усмивчица))))
Аз точно затова търся начин да изразя тази си интуиция, че Бог няма смисъл да е могъщ в рамките на обичайната представа за власт. Той Е власт със самото си съществуване, той Е! Той Е самото Битие! Затова няма никаква нужда от "аксеорите" на имането. Той няма нищо тъкмо, защото Е. Той е могъщ парадоксално...някак отвъд суетата на жестовете на могъщество! Без комплексите на перченето с имане или можене...Това е суета на суетите, той си влиза и излиза от времето!!!, както си иска, да повторя пак - Той е БОГ, за Бога! И това, ако не е кошмар нас, с ограничените човешки представи...Усмивчица)))))
Saturday at 15:05 · Like

Михаил Новак
За това Ковачева, Месир вдигна тост за битието, а на онези дето не мислеха, а само съществуваха се падна небитието. Усмивчица)))
Saturday at 16:34 · Like · 1

Ralitza Kovacheva Айде! Наслука, битието да ви се падне от баницата!
Saturday at 16:51 · Like

Михаил Новак Да определено е така. Има една теория, която е в оборот в Християнството, при това е и доста смислена, че Ако Той, Бог е във всичко и е навсякъде, то къде по ангелите се намира този свят, още повече, че в него има и зло, нещо което няма как да се свърже с никакви представи за Божие съвършенство и святост. Пантеизма и в частност индуизма се опитва да реши този проблем, като извежда единствено битийността на Бога. Бог е всичко и навсякъде, нищо друго не съществува, а това което ние си мислим, че сме, е всъщност част, момент от играта на Брахмана, вселените с огромните им периоди (да внимават дарвинистите) Усмивчица)))) са сапунен мехур, илюзорно съществуване, което рано или късно се връща обратно в Божеството (нирваната). И тук въпросването на Милен е повече от резонно. За никакво всемогъщество не може да става дума (не зависимо, че въпроса повече скланя към несъвършенство) след като очевидно има място където това "всемогъщество" не работи, поне по нашите критерии. Макар, че има и нещо друго, аз така накратко го споменах, че ние щем или не щем работим с представи. Времето и вечността. Ние сме във времето и от тази си позиция няма как да разберем какво е вечността, може да станем част от нея и то така ще стане, но сега не е така. И за това ортодоксите от всички БКП-та си представят вечността като безкрайна продължителност на времето и от там извеждат това чудовищно учение за вечните мъки. А вечността не е това, какво е точно не знам, но при всеки случай вечността предполага изход от ограничеността, освобождаване от всякакво робство, принуда, зависимост и необходимост. Човека ще стане част от вечността, ще влезе в нея или вечността ще навлезе в него, все едно, но това ще е друг свят. Тук в мира сего това се възприема, както и стана дума като безкрайна продължителност.
Ето как се профанизира или антропоморфизира Бога. Това което е решение се обръща в проблем. Така е и с всемогъществото.
Saturday at 16:58 · Unlike · 1

Ralitza Kovacheva Къде ни отвя под сянката на Брахмана в нирваната! Давай да си пожелаем безсмъртие вечността, щото газираната вода, усещам по коментарите, почва да ни Фаща Усмивчица))))
Честита Новата година и безсмъртие на всички до следващата Нова година. Ето как предлагам да прецакаме маите!
Saturday at 17:10 · Like

Михаил Новак Да точно така !
Saturday at 17:11 · Like

Михаил Новак Макар, че го има на дувара ми но ще пусна и тук тази връзка. Струва си да се прочете в контекста на целия разговор. http://georgipetkov.wordpress.com/%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE-%D1%87%D0%B0%D0%BE-%D1%84%D0%B5%D0%B3/
„етика и право“ (уроци/ФЕГ)
Saturday at 17:39 · Like ·

Ralitza Kovacheva Още един "цитат" за архива. Донякъде най- кстати по темата....
http://www.youtube.com/watch?v=oazyt2nkpkE&feature=related
прот. Александр Мень. Слово о Библии
Фрагменты лекции в Московском Историко-архивном институте
Sunday at 11:01 · Unlike · 1 ·
Активен

"Evil is powerless if the good are unafraid" - Ronald Reagan, 1981
proanti
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 55


Профил
« Отговор #5 -: Януари 03, 2012, 18:19 »

ЧНГ.
Искам да добавя нещо, което вече може би  се каза. Аз когато се случат такива нещастия си повтарям следната 'мантра". Ако Бог не ни е оставил на нас и Природата свободния избор - как би изглеждал тогава Света. Ако предотвратяваше природните  и човешките бедствия като дирижираше  хода на събитията и решенията - природни и човешки - до какво се стига- до един механически, детерминиран  свят, в който няма болка , няма болести, няма светкавици и срутвания.   Къде може да се сложи чертата. да има гръм, но да не удари никого. да има само хрема и то временно? да няма недъгави,  и прочее.
Така че,   ако трябва да гласуваме, и няма средни положения или:  за Шопенхауер- това е най-лошия свят, или за Лайбниц- това е най добрия възможен свят,  аз ще гласувам за Лайбниц. Теодисея която    има за аргумент свободната воля ( както е и при Бердяев, нали Мишо) за мене  е  задоволителна. Но това  подразбира "оттегляне" на Бога, кенозис, - той оставя нещата да се развиват   от самосебе си. а където се намесва, то е за да даде опора, без да е пристрастен и да избира- на този - да, на този- не. затова не вярвам , че някой като се помоли - ще се излекува, а друг като се  моли - него не го чуват.
Активен
Михаил
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 127



Профил WWW
« Отговор #6 -: Януари 03, 2012, 21:11 »

Това за свободата е така!!! Разума (по Тертулиан) ми казва, че не е нормално да стават каквито и да е трагедии и изобщо да има зло, но него го има, и това зло не се интересува от това дали е разумно да го има или не, просто го има. А пак разума ми казва, че няма как да има нещо, в което да няма никакъв смисъл.
В Християнството често на дявола и от там на злото се приписва почти равна, а често и по-голяма сила от тази на Бог и доброто, това го има в историята, дори и в Евангелието, където Христос казва, че Неговото царство не е от този свят. Това е зле прикрит дуализъм в който Бог се явява аксесоар към дявола... нищо ново под слънцето. Струва ми се че идеята за умаленото (повредено) добро е по-добра. Аз за това освен на свободата бих заложил и на идеите на Панхристизма (Достоевски) където Бог присъства изцяло и на всякъде, но инкогнито. На някои това не им харесва, защото смятат, че на злото трябва да се отговори с реципрочна сила, но тогава се влиза в схемата на злото. В крайна сметка Христос на никого тук в този свят не обещава безметежно съществуване, дори се споменава, че тези които ще си носят кръста ги чакат сериозни неприятности. Това е положението. В Легенда за великия инквизитор Христос мълчи - Бог в историята мълчи - положителната религиозна идея няма израз в тук в този свят, злото изглежда по-реално и по-силно от доброто. Това божествено мълчание оставя така необходимата свобода на човека да избира какво да струва и прави, но в крайна сметка последната дума ще бъде пак на Бога, защото спасението е от Него, не от човека. Човека не е толкова велик за колкото се мисли... Само мога да предполагам... една неясна и трудно изразима интуиция ми казва, че тази последна дума на Бога, ще се чуе не в края на света, не и при страшния (само)съд, а след него (по нашите мерки за време) ,  след като човек сам осъди себе си, тоест когато се стигне до дъното, защото изглежда, че трябва точно до там да се стигне. Трябва да се разгради и последната брънка която свързва човека с злото, но това друга тема.
Активен

Ecce Homo Религия и Философия на историята

Πο-δοβρε Де-зориран от колкото дезориентиран
proanti
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 55


Профил
« Отговор #7 -: Януари 03, 2012, 21:46 »

Един немски теолог Ханс Кюнг в книгата си  "On being a christian"), когато стига до нашата тема тук, и първото й следствие-  щом има нещастия значи  няма Бог (или няма всемогъщ Бог), казва - "напротив , именно защото има нещастия трябва да има Бог, иначе би било непоносимо да живем в без-божен свят в който има зло. И за да се намери място за такъв Бог, естественото решение е през  Христос- и Неговия /нашия Кръст и Възкресение.  На една коледна картичка имаше горе долу следния надпис- един човек сънува своя живот и жизнен път,  и гледа как  той представлява два успоредни реда стъпки, по някое време само един чифт, после пак два чифта следи. Попитал Господа защо  неговия път има  такива отпечатъци- Господ му казал, че той винаги е бил край него  като подкрепа ( не като всемогъщ, или безпомощен, а като съпричастен). "а защо си ме изоставял понякога"- пита човека. "Не съм", отговаря Бог, аз те носех в такива моменти. Такава намеса на Бога ми се струва по-подходяща вместо деспотичното премахване на всяко зло.
Активен
Rhino
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 730



Профил
« Отговор #8 -: Януари 05, 2012, 09:33 »

Когато става дума за Бога, Неговото всемогъщество и всеблагост, винаги е полезно да си припомним Книгата на Йов. От нея можем да разберем, защото сме прекалено малки - всички ние, простосмъртните - да разсъждаме за Него, както разсъждаваме за обикновените неща.
Активен

"Достойнството на държавата зависи в крайна сметка от достойнството на хората, от които е съставена."
Страници: [1] Нагоре Изпрати темата Изпечатай 
Дискусионен форум "Де зората"  |  Без вратовръзка  |  От Фейсбук - за архива  |  Тема: От Фейсбук - за всемогъщието и добротата на Бог « назад напред »
Отиди на:  

Powered by PHP Powered by PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines | Sitemap Валиден XHTML 1.0! Валиден CSS!