Tyxo.bg counter Политически ислям
Дискусионен форум "Де зората"
Добре дошъл/дошла, Гост. Моля, въведи своето потребителско име или се регистрирай.
Октомври 23, 2017, 06:09

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Архивът на "Де зората" (юли 2006 - февруари 2010) е тук: http://de-zorata.de/sites/forum
7416 Публикации в 276 Теми от 141 Членове
Последен член: bozman
* Начало Помощ Търси Вход Регистрация
Дискусионен форум "Де зората"  |  Под лупа  |  Песни и танци на народите  |  Тема: Политически ислям 0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема. « назад напред »
Страници: [1] Надолу Изпрати темата Изпечатай
Автор Тема: Политически ислям  (Прочетена 5498 пъти)
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« -: Април 07, 2010, 09:59 »

Започвам рубриката "Политически ислям" като наследство на рубриката "Ислям" в стария форум на "Медиапул". Тъй като там името беше некоректно, създаващо впечатление за религията като цяло, тук го промених на "Политически ислям". С тази тема предлагам на всички, които имат интерес, да публикуват и коментират проявленията на политическия ислям на Балканите, в Европа и в самия ислямски свят.

Аз лично започвам с поредица от фотки от очертаващия се като най-ислямизиран в политическо отношение регион на Балканите - областта Санджак. Напоследък там подслон намериха и много уахабити. Противоборството уахибити-традиционен ислям (и капсулирането на последния), както и проблемите с идентичността на сръбските помаци (самоопределящи се като част от бошнячката "нация"), доведе до засилване на ролята на исляма в политическия живот в Санджак.



На тази снимка е Расим Ляич - по-"умереният" мюсюлмански лидер в Санджака. Лидер на Демократичната партия на Санджак и министър в актуалното сръбско правителство. "Критикува" уахабизма в Нови пазар и политическия ислям на другата партия - Партията за демократично действие в Санджак.

Какво се забелязва на снимката обаче? Употреба на религиозни символи - полумесец и търсено внушение на зеления цвят на исляма. Дали емблемата на Санджак е само случайност?
Активен
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« Отговор #1 -: Април 07, 2010, 10:16 »

http://www.sdp.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=101&Itemid=61

Фотогалерия със снимки на СДП на Ляич. Обърнете внимание на облеклата на партийните поддръжници . до един зелени. Разбира се, присъства и дискретна снимка на откриване на партийно събрание с молитва.

Строителството на отделния (от християните) регион се стимулира и със създаване на местен празник - Денят на Санджак и местно знаме.

http://www.sandzaknews.com/vijesti/drustvo/2412-dan-sandzaka-mubarek-olsun!.html

DAN SANDŽAKA MUBAREK OLSUN!

Активен
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« Отговор #2 -: Април 07, 2010, 10:36 »

Впрочен се само политиката, но и изкуството в Санджак следва да бъдат ислямски. И тук трябва да бъде приключено с традиционния ислям, защото ислямът не може да бъде традиционен или уахабитски, а само ЕДИН. Ето певчески хор от Санджак, облечен съвсем в"традицията" на балканските мюсюлмани.

Разбира се, до знамето на "региона" може да се вее само знамето на пророка.





Активен
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« Отговор #3 -: Април 07, 2010, 10:45 »

Какво е ислямската солидарност в Санджак без солидарност за Газа?










http://www.islamskazajednica.org/index.php?option=com_content&task=view&id=2021&Itemid=805

Šta reći o narodu koji je stalno Allahove poslanike ili ubijao, ili ih u laž ugonio? Šta reći o onima koji već decenijama sistematski muče, ubijaju i pate goloruki palestinski narod, koristeći najsavremeniju vojnu tehniku i opremu? Šta reći o teroristima i bandi koja opet, po ko zna koji put, bez imalo milosti, stida i morala ubija na stotine naše braće i sestara u zemlji koja je sveta svim muslimanima svijeta?
Активен
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« Отговор #4 -: Април 07, 2010, 10:54 »

Там, където няма идентичност или тя не е ясна, трябва да се "потвърди". Добре познат начин на създаване на идентичност на Балканите.

Активен
Stoyan Chonev (Stoni)
Гост
« Отговор #5 -: Април 07, 2010, 14:37 »

Явно някой от основните субекти е неуспял в провинция квебек и завърнал се да си прави партия по онези земи. Кралския символ фльор де лис е логото на квебек от доста годинки вече Ухилен
Активен
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« Отговор #6 -: Април 07, 2010, 21:27 »

Явно някой от основните субекти е неуспял в провинция квебек и завърнал се да си прави партия по онези земи. Кралския символ фльор де лис е логото на квебек от доста годинки вече Ухилен

Цялата работа със символите е доста....смотана.

Fleur de lis беше измислен като флаг на босненските мюсюлмани по време на войната в Югославия - защо, как и каква е символиката нямам никаква представа. После това остана партийно знаме на умерената Партия на демократичното действие в Сараево.

Защо и как кралският лис се мъдри заедно с полумесеца в Санджак засега ми е неизвестно.
Факт е обаче, че всички изкуствени нации на Балканите били те мюсюлмански или християнски, са доста трагикомични в опитите си за утвърждаване на своята "идентичност" и нейните символи.

Всъщност сега се разрових в нета и намерих значението. Лилията или "златни лилян" на сръбски било отличието, което се давало на босненските .....шахиди в периода на войната в Югославия. А иначе ето конвенционалното обяснение

Zlatni ljiljan je hiljadugodišnji simbol Bosne, endemični cvijet karakterističan za predjele Bosne (lat. Lilium bosniacum) koji je korišten kao simbol za čistoću, nevinost i ljepotu. Koristili su ga mnogi bosanski heroji tokom duge historije, počevši od plemićkih porodica do kraljevske dinastije Kotromanića. Ljiljan je također bio karakteristika bosanskih avlija i bašti, opjevan najčešće kao zambak. Na nišanima bosanskih šehida se također gravirao ljiljan.


За който няма какво да чете, предлага се и списание "Шахид"



Šehid, šehit” je musliman koji je poginuo svjedočeći, braneći svoju vjeru, svoj narod, svoj identitet, odnosno šehit je i svaki nevino pogubljeni musliman.
Активен
aleph
Member

Неактивен Неактивен

Публикации: 204


Профил
« Отговор #7 -: Април 07, 2010, 21:57 »

Ето снимки от отваряне на нова джамия в Салаковци, Санджак. В първите редове можете да забележите уахабитското присъствие (мъжете с брадите).



Изискването за ислямско поведение се разпростира и върху телоохранителите на мюфтиите. Вижте сами.



Трогателно е и раздаването на дипломи в духовното училище. Това се случва на 350 км от София в западна посока.









Активен
Rhino
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 730



Профил
« Отговор #8 -: Април 08, 2010, 03:22 »

Навременна тема.

Бих добавил, че ислямът е една от малкото съвременни политически религии. Мохамед е бил не само пророк, но и воин.
Активен

"Достойнството на държавата зависи в крайна сметка от достойнството на хората, от които е съставена."
Милен
Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 655



Профил
« Отговор #9 -: Април 08, 2010, 10:09 »


Към темата за напора на фундаменталисткия ислям в Босна ще припомня част от един материал за последното Берлинале, макар че репортажът от действителния свят на Алеф да е къде, къде по-впечатляващ и обезпокоителен...




Берлинале под зеления байрак на пророка

Призове  и пирове - субективен репортаж

"...И в този аспект ме впечатли подчертано наситеното присъствие на филми с ислямска тематика и в конкурсната програма, и още повече в съпровождащите я секции на фестивала. Заглавието на този финален материал за Берлинале 2010 е избрано разбира се съвсем неслучайно.

Германия участва в официалното състезание за мечките с филма "Шахада" (ислямското верую) - дипломна работа на Бурхан Курбани, дете на бежанци от Афганистан. Заснет с невероятна за дебютен филм сигурност и оригиналност на сценичния монтаж, на преплитащите се времеви и сюжетни планове, "Шахада" се състои от три новели с герои млади мюсюлмани, второ и трето поколение, които търсят, намират и развиват вярата си паралелно със своето всекидневие в днешен Берлин. Сред героите има и традиционалисти, умерени мюсюлмани, има и стремеж към екстремно, фундаменталистко тълкуване на религията. Във филма има много слова и внушения за миролюбието на исляма, за вложените в него доброта, взаимопомощ и духовно извисяване. Но какво няма? Няма я Германия, няма го Берлин, такъв, какъвто го познавахме - и все още познаваме. "Шахада" е германски филм, в който страната с нейната традиционна култура, история, дори с днешните й политически или обществени дебати извън мигрантските райони като Кройцберг, Нойкьолн и Вединг, отсъства изцяло.



Ако искам да бъда циничен ще кажа, че "Шахада" ни представи действителността такава, каквато по всички аритметични и демографски сметки ще бъде Германия след 30 - 40 години. И каквато безспорно вече съществува в обширни райони на столичния град. Извода, който правя, няма да срещнете разбира се в никоя от гладките и многословни рецензии за филма в големите тукашни медии.

Вторият филм, който не мога да пропусна в този контекст е  

"На път"

на босненската режисьорка Ясмила Жбанич, носителка на Златната мечка от 2006 г. за "Гърбавица" - разтърсващия разказ за страданията на босненските жени в сръбските концлагери през 90-те години. Този път Жбанич ни въвежда в живота на мила двойка в днешно Сараево. Луна е стюардеса, партньорът й Амар, с когото живеят в приказно мансардно апартаментче с тераса над покривите на града, е въздушен диспечер на летището. Те водят модерен живот, обличат се като всички млади хора из Европа, ходят на дискотеки, пеят и танцуват, пийват с приятели. Безоблачното им щастие прекъсва внезапно, когато Амар е заловен, че на дежурство пие кафе, размесено с алкохол, уволняват го и не може да си намери вече работа.

Бившият фронтови другар Бахрия го въвежда във вахабитски кръгове и го устройва да води компютърни курсове на летен лагер на салафитска ислямистка секта на брега на Ябланското езеро. Луна забелязва промените у нейния любим, но е безсилна да противодейства на промиването на мозъка, на което е подложен. С ужас и неразбиране тя го заварва по изгрев слънце да прави метани на пода край семейното им ложе, вижда го как отказва да се бръсне и престава да подава ръка на близки жени, как накрая отказва да има секс със нея, тъй като не били женени по законите на Шариа.



Страховито въздействат кадрите от летния ислямистки лагер на сектата, където Луна отива да търси мъжа си. Увити от

главата до петите в черни бурки

само с процеп за очите жени са стриктно разделени с прегради от мъжете. Всички са под постоянна обработка с проповеди от компютърни екрани, по брега на езерото се носи воят на арабски молитви. Още по-страховито става всичко, когато научим от Ясмила Жбанич, че всички сцени са възпроизведени автентично и дори заснети на оригиналните места, че това е част от действителността в днешна Босна.

Проявявам разбиране за трудната ситуация на режисьорката. Тя просто не може (или не желае) да изрази пряко своето отношение към промените, които настъпват у Амар. Жбанич се стреми формално да бъде неутрална - никой от мюсюлманите, изпълващи гигантските, мраморни, пищни, но студени новопостроени джамии в Сараево - тъй различни от старите, живописни, мирни джамийки на традиционно светския босненски ислям - не говори за насилие, за агресия. Самият Амар, изпаднал преди това в критично положение без работа, обременен от военните спомени, от гибелта на любимия брат, податлив на алкохола и отчаянието, намира в религията утеха, нова увереност, зарязва цигарите и пиенето, успокоява се и усеща духовна сила.

Само в ужасения поглед на Луна, само в отделни сцени, когато Бахрия си взима по шариатски втора малолетна съпруга и при това имамът чете задълженията на жената в исляма - съвършено противни на всички основни човешки норми, които нашата цивилизация познава - само в подобни моменти проблясва антихуманната същност на екстремния ислям. Луна се отказва от така желаното дете с Амир, тяхното бъдеще е естествено обречено. Човекът, с когото тя живее от години, човекът, когото ние срещаме в началото на филма, вече просто не съществува и няма шанс той да се появи отново..."

От тук: http://de-zorata.de/forum/index.php/topic,150.msg31359.html#msg31359
Активен

"Evil is powerless if the good are unafraid" - Ronald Reagan, 1981
Страници: [1] Нагоре Изпрати темата Изпечатай 
Дискусионен форум "Де зората"  |  Под лупа  |  Песни и танци на народите  |  Тема: Политически ислям « назад напред »
Отиди на:  

Powered by PHP Powered by PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2009, Simple Machines | Sitemap Валиден XHTML 1.0! Валиден CSS!